Baobab
roczny program wspierania dobrostanu społeczności szkolnej w oparciu o mindfulness.
Poznaj z nami moc uważności w 3 krokach:
1. Bądź uważna/y
2. Ucz uważnie
3. Wprowadzaj elementy uważności
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Uwazny-nauczyciel-od-Darii-21-1024x1024.png)
Program Baobab
przygotowuje nauczycieli do korzystania z mindfulness w
codziennej pracy i życiu oraz do wprowadzania elementów uważności dla dzieci
3 kursy w jednym:
• Dobrostan nauczyciela
• Wiedza o tym jak uważnie nauczać
• Wiedza o tym, jak możemy oddziaływać na uczniów
Co może się zmienić dzięki udziałowi w programie?
Poznasz teorię i praktykę kluczowe dla uniknięcia wyczerpania i przekonasz się, że z Twojej dbałości o siebie korzyści odnoszą też uczniowie
1
Praca mniejszym kosztem
Lepsze zarządzanie stresem, redukcja napięcia, większa odporność psychiczna
2
Więcej satysfakcji
wzrost poczucia własnej wartości, większy wpływ na codzienne sytuacje
3
Lepsze relacje
więcej cierpliwości, tolerancji, bardziej skuteczne zarządzanie klasą
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Uwazny-nauczyciel-od-Darii-1-1024x1024.jpg)
Jeśli tak jest
odczuwasz stały stres
jesteś w pędzie, z niczym się nie wyrabiasz, denerwujesz się
zauważasz narastające zmęczenie
dokucza ci rozproszenie, cierpisz na bezsenność, odczuwasz niepokój, brakuje Ci radości z życia
brakuje Ci cierpliwości
działasz impulsywnie, ciężko Ci o wyrozumiałość w pracy z uczniami, nie masz ochoty na kontakty z innym ludźmi
zaczyna się wypalenie zawodowe
nie masz motywacji, zachowania uczniów Cię irytują pogarszają się Twoje relacje w pracy i rodzine
Sprawimy, że pojawią się zmiany
poczujesz mniej stresu
pojawi się spokój, opanowanie, więcej radości
poprawi się Twoje samopoczucie
poprawa pamięci i skupienia uwagi, lepszy sen
zauważysz więcej tolerancji i wytrwałości
podniesie się Twój poziom życzliwości dla siebie i dla otoczenia, łatwiej będzie o dobry kontakt z uczniami
pojawi się więcej satysfakcji z pracy
zyskasz łatwość w reagowaniu na trudne sytuacje i przy podejmowaniu decyzji
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Uwazny-nauczyciel-od-Darii-5-1024x1024.jpg)
W programie Baobab
zdobędziesz kluczowe umiejętności, które pomogą Ci wzmocnić dobrostan Twój oraz Twoich uczniów.
Uważność
Regulacja emocji
Świadomość ciała
Uważne słuchanie
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/07/Uwazny-nauczyciel-5-1024x1024.png)
Uważna komunikacja
Rozwijanie życzliwości do siebie
Redukowanie stresu
Budowanie wspólnoty
Program dla nauczycieli Fundacji EduMind
Struktura programu Baobab – październik - czerwiec
w sumie ponad 50 godzin, 32 godziny zajęć z trenerkami, praca własna oraz dodatkowe 3 godziny warsztatu z zagranicznymi ekspertami, ujęte w 6 modułów w ciągu roku szkolnego.
Całość odbywa się online na żywo, a więc możesz wziąć udział z dowolnego miejsca.
Moduł I
czas trwania: 2 godziny
4 października – piątek – godz. 18:00
Rozbudzanie smaku na mindfulness w szkole i wspólne rysowanie mapy kursu
Spotkanie wprowadzające: prezentacja ścieżki, połączenia mindfulness z edukacją oraz wskazanie możliwych odpowiedzi na podstawowe problemy szkolnej codzienności
Moduł II
czas trwania: 8 x 1,5 godziny
od 8 października kolejne wtorki 17.30-19.00
Uważność dla nauczyciela
- Trening uważności – praca w grupie (1,5 godziny tygodniowo) oraz praca indywidulana (2-7 godzin tygodniowo).
Teoria i praktyka związana z tematami takimi jak: uważność ciała, emocji i myśli, w chwilach trudnych, smakowanie dobra, życzliwość i współczucie dla siebie i dla innych. - Wsparcie dla uczestnika/ uczestniczki: praca w parze w kontakcie z kolegą/koleżanką z kursu oraz grupa Whatsup moderowana przez trenerkę,
- dla chętnych oferta udziału w Dniu Uważności (w ramach oferty fundacji)
Moduł III
czas trwania: 2 x 2 godziny
17 stycznia, 31 stycznia 18.00-20.00
Uczę z uważnością – teoria i praca własna
Spotkania poświęcone świadomej obecności nauczyciela w relacjach ze sobą i z uczniami:
- jakości uważnego nauczyciela
- sposoby ucieleśniania jakości w codziennej pracy w klasie
Moduł IV
czas trwania 12 godzin; luty, marzec, kwiecień
7 luty, 21 luty 18.00-20.00
7 marca, 14 marca,
21 marca, 28 marca 18.00-20.00
11 kwietnia 18.00-20.00
Uważność dla uczniów
- Jak i kiedy prowadzić krótkie praktyki uważności w klasie
- Praca z trudnościami 2 x 2 godziny
Praca z praktykami szkolnymi, tworzenie własnych ćwiczeń i scenariuszy:
- Moduł dla przedszkola oraz klas 1-3; 2 x 2 godziny (ekspertka nauczycielka)
- Moduł dla starszych dzieci; 2 x 2 godziny (ekspertka nauczycielka)
- Moduł – uczniowie neuroróżnorodni; 2 godziny
Moduł V
czas trwania 4 godziny 2×2 godziny kwiecień, maj
25 kwietnia, 9 maja 18.00-20.00
Budowanie wspólnoty
Kultura uważności w szkole, praca w oparciu o to, co jest wspólne i łączy. Rozwijanie tego, co w szkole i relacjach pożądane, organizowanie przyjaznej przestrzeni, dawanie miejsca na szacunek, dyskusję i dialog, wzrastanie w równoległym uznawaniu różnic i budowaniu na tym co podobne w relacjach w grupie nauczycieli i uczniów oraz pomiędzy nimi.
Moduł VI
czas trwania 1,5 godziny – zakończenie
6 czerwca 18.00-19.30
Dodatkowo
czas trwania 3 godziny; maj
17 maja 9:00-12:00
Warsztat z zagranicznymi ekspertami Kevinem Hawkinsem i Amy Burke „My praktycy mindfulness w szkole”
oraz
Gościnny wykład dr Chrisa Willarda z Uniwersytetu Harvarda, autora bestsellerowych książek
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Uwazny-nauczyciel-od-Darii-4-1024x1024.jpg)
Jakie materiały otrzymasz?
Materiały do modułu Uważność dla nauczyciela
Materiały PDF z teorią, nagrania praktyk
Materiały do modułu Ucz uważnie
Materiały PDF, ćwiczenia do wykonania, nagrania.
Materiały do modułu Uważność dla uczniów
Materiały, przykłady ćwiczeń i inspiracje do wprowadzania w przedszkolu oraz w klasach 1-3;
Materiały, przykłady ćwiczeń i inspiracje do wprowadzania dla starszych dzieci;
Materiały, przykłady ćwiczeń i inspiracje do wprowadzania z uczniami neuroróżnorodnymi
Książka Uważna Szkoła Kevina Hawkinsa
"Uważna szkoła Jak dbać o siebie i wspierać rozkwit uważności u uczniów i uczennic?" Polska premiera książki planowana jest do końca 2024 r.
Co nas wyróżnia?
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Uwazny-nauczyciel-od-Darii-2-1024x1024.png)
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/07/Uwazny-nauczyciel-27-1024x1024.png)
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Uwazny-nauczyciel-od-Darii-6-1024x1024.png)
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Uwazny-nauczyciel-od-Darii-3-1024x1024.png)
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/07/Uwazny-nauczyciel-31-1024x1024.png)
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/07/Uwazny-nauczyciel-32-1024x1024.png)
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/07/Uwazny-nauczyciel-34-1024x1024.png)
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Uwazny-nauczyciel-od-Darii-19-1024x1024.png)
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/07/Uwazny-nauczyciel-35-1024x1024.png)
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Uwazny-nauczyciel-od-Darii-7-1024x1024.png)
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/07/Uwazny-nauczyciel-37-1024x1024.png)
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Uwazny-nauczyciel-od-Darii-13-1024x1024.png)
Korzyści z udziału w kursie
Dla nauczycieli i kadry szkolnej - komfort pracy:
- zmniejszenie stresu i wypalenia zawodowego oraz wzrost umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami
- lepsze samopoczucie i mniej tendencji do niepokoju i depresji.
- lepsza wydajność pracy, lepsze zarządzanie klasą i dbałość o uczniów
Dla uczniów - podniesienie jakości życia:
- lepsze poznanie siebie i samoregulacja
- realizowanie swoich prawdziwych możliwości,
- budowanie odporności i rozwijanie pozytywnych zachowań w relacji ze sobą i z innymi
Dla szkoły - atmosfera sprzyjająca współpracy
- więcej życzliwości i mniej konfliktów
- wzrost koncentracji podczas zajęć,
- podniesienie umiejętności interpersonalnych
- obniżenie częstotliwości doświadczania reakcji lękowych i zachowań impulsywnych
Opinie nauczycielek i nauczycieli o naszych kursach uważności:
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Uwazny-nauczyciel-od-Darii-18.png)
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Uwazny-nauczyciel-od-Darii-16.png)
Utwierdziłam się, że w spokoju jest siła:)."
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Uwazny-nauczyciel-od-Darii-16.png)
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Uwazny-nauczyciel-od-Darii-18.png)
bo pozwala popatrzeć z innej perspektywy na pracę i życie w ogóle."
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Uwazny-nauczyciel-od-Darii-15.png)
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Uwazny-nauczyciel-od-Darii-14.png)
Kto będzie z Tobą pracować?
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/07/Uwazny-nauczyciel-40.png)
Ewa Orłowska
Doświadczona nauczycielka programów mindfulness i compassion. Jest współzałożycielką Fundacji EduMind Uważność w Edukacji i członkinią zespołu trenerskiego Mindfulness Association Polska.
Prowadzi kursy: Program Redukcji Stresu opartego na Uważności (MBSR), Kurs Życia opartego na Uważności (MBLC), Kurs Życia opartego na Współczuciu (CBLC) oraz programy dedykowane dla wybranych grup takie jak: uważność dla nauczycieli i osób pracujących w zawodach pomocowych, uważność i współczucie dla rodziców a także kursy dla młodzieży (MBLC YA oraz Program Uważności .b).
W przeszłości pracowała w przedszkolu eksperymentalnym, była nauczycielką, dyrektorką szkoły, konsultantką w Ośrodku Rozwoju Edukacji.
Autorka programów i materiałów edukacyjnych, certyfikowana trenerka Nonviolent Communication.
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Dorota-3.png)
Dorota Piasecka
Doświadczona nauczycielka programów mindfulness i compassion. Tutorka i superwizorka w Mindfulness Association Polska.
Certyfikowana trenerka uważności dla dorosłych w nurcie Życia opartego na uważności (8 tyg MBLC) i Życia opartego na współczuciu (8 tyg CBLC)
Certyfikowana trenerka uważności dla młodzieży – kurs Życia w oparciu o Uważność MBLC – Young Adults oraz kursu Rodzicielstwo z Uważnością i Współczuciem (MCP – Mindful Compassionate Parenting)
Absolwentka studiów podyplomowych „Psychologia pozytywna – trener umiejętności psychospołecznych”.
Najwięcej satysfakcji daje jej towarzyszenie innym ludziom w ich procesie odkrywania własnej praktyki uważności.
Właścielka i założycielka Uważalnia Dorota Piasecka, prowadzi szkolenia w zespole Fundacji Edumind.
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/07/Uwazny-nauczyciel-39.png)
Weronika Chmielewska
Certyfikowana nauczycielka programów uważności (MBLC, Rodzicielstwo z Uważnością i Współczuciem – MCP, MyMind dla rodzin w spektrum autyzmu oraz z ADHD).
Współzałożycielka i prezeska Fundacji EduMind Uważność w Edukacji, właścicielka My Mindful Way Nika Chmielewska, mówczyni TEDx.
Wspiera rodziców w zakresie Świadomego Rodzicielstwa jako Conscious Parenting Coach w Instytucie dr Shefali w Nowym Jorku.
Prywatnie żona i mama w neuroróżnorodnym domu.
Praktykę mindfulness widzi jak ścieżkę do obecności – dla siebie i dla innych, w życiu i w pracy. Pomaga przemęczonym redukować codzienny stres, wracać do równowagi i spokoju oraz trenować radość.
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Agnieszka.png)
Agnieszka Jankowska-Figaj
Od 2016 roku jest przewodniczką po uważności i praktyczką NVC. Pomaga ludziom w każdym wieku odkrywać swoją świadomość poprzez programy takie jak MBSR, Metoda Eline Snel, Mindful Schools, Rosnę z Uważnością oraz MyMind, skierowany do osób neuroróżnorodnych z ASD i ADHD.
Prywatnie jest mamą trzech chłopców i żoną. Pisze książki, takie jak „Przygody psa i sowy. Bajki o uważności” i „Plasterki czułości”, oraz współtworzy „Magiczna Chwila. Karty Mindfulness dla dzieci”.
Bycie tu i teraz stało się jej drogą, którą świadomie podąża i na którą zaprasza innych.
Praktyka uważności dała jej wolność kierowania uwagi tam, gdzie chce, i decydowania, co zrobić z tym, co znajdzie. Bycie uważnym to trochę jak szukanie skarbów – czasem odkrycia są spektakularne, czasem mniej, ale każde z nich jest cenne. Każda chwila jest pełna magii, wystarczy na nią spojrzeć.
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Justyna-2.png)
Justyna Wiąckiewicz
Certyfikowana nauczycielka uważności dla dorosłych w nurcie MBLC oraz dla dzieci i nastolatków według metody Eline Snel ©, trenerka FamilyLab, ekspertka podejścia Self-Reg dr Shankera, edukatorka „Pozytywnej Dyscypliny w klasie”. Obecnie na ścieżce trenerskiej programu CBLC w Mindfulness Association Polska. Dyplomowana nauczycielka muzyki, edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego.
Doktor nauk humanistycznych w dziedzinie nauk o sztuce (UJ), absolwentka muzykologii (KUL), teologii (UKSW), edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego (WS Humanitas).
Przez 18 lat związana była ze środowiskiem monastycznym praktykując medytację i prowadząc badania naukowe nad średniowieczną tradycją muzyczno-liturgiczną. Obecnie najwięcej czasu spędza na muzykowaniu i pracy z dziećmi, czytaniu dobrych książek i spacerach po lesie.
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Uwazny-nauczyciel-od-Darii-11.png)
Kevin Hawkins
Przez ponad 40 lat pracował z nastolatkami i młodymi ludźmi – jako nauczyciel, dyrektor szkoły i pracownik socjalny w Wielkiej Brytanii, Afryce i Europie.
Przez 10 lat był dyrektorem gimnazjum w International School of Prague. Trenował uważność w Europie i USA. Od 2008 r. uczy uważności uczniów, nauczycieli i rodziców.
W 2012 r. został współzałożycielem MindWell, która wspiera społeczności edukacyjne na całym świecie w rozwijaniu dobrostanu poprzez uważność i uczenie się społeczno-emocjonalne.
Był starszym trenerem prowadzącym w ramach projektu Mindfulness in Schools (Wielka Brytania). Jest facylitatorem opartego na badaniach programu CARE (Cultivating Awareness and Resilience in Educators). Regularnie pisze i wygłasza prelekcje na temat dobrego samopoczucia, przywództwa, uważności oraz społecznego i emocjonalnego uczenia się w edukacji.
Autor książki „Mindful Teacher, Mindful School: Improving Wellbeing in Teaching and Learning” (2017, wkrótce polskie tłumaczenie) oraz współautor książki „The Mindful Teacher’s Toolkit: Awareness-based wellbeing in school” (2021, wspólnie z Amy Burke).
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Amy-2.png)
Amy Burke
Konsultantka edukacyjna, która spędziła 15 lat jako nauczycielka w szkole średniej oraz jako doradca zawodowy w Kanadzie i Holandii.
Ukończyła studia magisterskie z edukacji kontemplacyjnej na Uniwersytecie Naropa, a w 2012 roku została współzałożycielką MindWell (mindwell-education.com), której celem jest wspieranie społeczności szkolnych w promowaniu dobrostanu poprzez uważność i uczenie się społeczno-emocjonalne. Jest głównym trenerem nauczycieli w projekcie Mindfulness in Schools (Wielka Brytania), a także facylitatorem programu CARE (Cultivating Awareness and Resilience in Educators) z Garrison Institute.
Amy wspiera Community of Contemplative Education poprzez Mind & Life Europe, a także jest Mentorem Inward Bound Mindfulness Education (iBme UK).
Amy działa na arenie międzynarodowej, prowadząc warsztaty i wyjazdy dla nauczycieli, uczniów i rodziców, koncentrując się na dbaniu o siebie i radzeniu sobie ze stresem.
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Uwazny-nauczyciel-od-Darii-22.png)
Dr Chris Willard
Gościnny wykład
Psycholog kliniczny, autor i konsultant. Przemawiał w trzydziestu krajach, m.in. na dwóch wydarzeniach TEDx. Jest autorem dwudziestu książek, w tym „Alfabetoddechy” (2019), „Rosnę z uważnością” (2016) i „Odzyskaj swoją siłę. Jak praktykować samowspółczucie i dbać o rozwój po traumie” (2022). Jego prace na temat zdrowia psychicznego pojawiły się w „The New York Times” i „The Washington Post” oraz na stronach mindful.org i cnn.com. Wykłada w Harvard Medical School.
Pytania i odpowiedzi
Program ruszy, jeśli zbierze się grupa minimum 10 osób. Maksymalna ilość uczestników to 20 osób.
Wszystkie moduły i zajęcia odbywają się online na platformie Zoom, zajęcia są na żywo, w grupie, z interakcją między uczestnikami, wymagana jest włączona kamera
Nie. Spotkania są na żywo, na platformie Zoom i nie są nagrywane. Dużo praktykujemy i rozmawiamy – ćwiczymy także między spotkaniami.
w sumie ponad 50 godzin, 32 godziny zajęć z trenerkami, praca własna oraz dodatkowe 3 godziny warsztatu z zagranicznymi ekspertami, ujęte w 6 modułów w ciągu roku szkolnego.
Nie. Na każdym etapie można wnieść nową jakość do relacji z uczniem (I ze sobą).
Zapraszamy. Zależy nam na budowaniu społeczności, więc każda osoba związana ze szkołą jest właściwa na ten kurs.
Pełna wartość programu to 3 500 zł (pełna cena). Wspierając nauczycieli od 2017 r. wiemy, że samodzielne sfinansowanie dodatkowych szkoleń może stanowić wyzwanie. Proponujemy więc drugą cenę – minimalna, dla osób, które chcą wziąć udział w kursie, ale nie mogą sobie pozwolić na pełną opłatę.
W obydwu przypadkach dostajesz to samo – taką samą ilość spotkań oraz materiałów. Tę samą jakość. Jeśli możesz za kurs zapłacić pełną cenę – 3 500 zł (może być w ratach) to wspaniale. Pomagasz tym samym działaniom Fundacji służącym rozwojowi programu Baobab.
Dwie osoby z tej samej placówki to wariant bardzo rekomendowany. Druga osoba trenuje wtedy ze zniżką 20%
Tak, otrzymasz certyfikat ukończenia programu Fundacji Edumind
Nie. Program Fundacji poma własną praktykę oraz wspiera wprowadzanie elementów uważności do pracy z uczniami w szkole. Nie uprawnia do prowadzenia kursów.
Nie. Program Fundacji umożliwia wprowadzanie elementów uważności wśród swoich uczniów podczas prowadzenia lekcji w szkole.
Pełna cena
ze wsparciem rozwoju programu Baobab-
Bezpłatna konsultacja
-
Spotkania online kursu
-
Materiały, nagrania, książka
-
Opieka i mentoring certyfikowanych nauczycielek
-
Wsparcie dla naszej Fundacji na działania statutowe i promowanie uważności w polskich szkołach i rozwój programu Baobab
Cena minimalna
każda kwota pomiędzy 2900 zł a 3500 zł-
Bezpłatna konsultacja
-
Spotkania online kursu
-
Materiały, nagrania, książka
-
Opieka i mentoring certyfikowanych nauczycielek
Gotowa/Gotowy by zacząć?
Zapraszamy na bezpłatną konsultację
Zapisuję się i chcę porozmawiać o programie!
Możesz też napisać do nas na adres: kontakt@fundacjaedumind.pl
Dziękujemy!
Sprawdż pocztę i koniecznie potwierdź zapis.
Bez potwierdzenia nie będziemy mogli się z Tobą skontaktować, żeby wysłać link na spotkanie.
Zespół Fundacji EduMind Uważność w Edukacji
![](https://uwaznynauczyciel.pl/wp-content/uploads/2024/08/Uwazny-nauczyciel-od-Darii-9-1024x1024.png)