Baobab
roczny program wspierania dobrostanu społeczności szkolnej w oparciu o mindfulness.
Poznaj z nami moc uważności w 3 krokach
1. Bądź uważna/y
2. Ucz uważnie
3. Wprowadzaj elementy uważności
Baobab
przygotowuje nauczycieli do korzystania z mindfulness w codziennej pracy i życiu oraz do wprowadzania elementów uważności dla dzieci
Co może się zmienić dzięki udziałowi w programie?
Poznasz teorię i praktykę kluczowe dla uniknięcia wyczerpania i przekonasz się, że z Twojej dbałości o siebie korzyści odnoszą też uczniowie
1
Praca mniejszym kosztem
Lepsze zarządzanie stresem, redukcja napięcia, większa odporność psychiczna
2
Więcej satysfakcji
wzrost poczucia własnej wartości, większy wpływ na codzienne sytuacje
3
Lepsze relacje
więcej cierpliwości, tolerancji, bardziej skuteczne zarządzanie klasą
Jeśli tak jest
odczuwasz stały stres
jesteś w pędzie, z niczym się nie wyrabiasz, denerwujesz się
zauważasz narastające zmęczenie
dokucza ci rozproszenie, cierpisz na bezsenność, odczuwasz niepokój, brakuje Ci radości z życia
brakuje Ci cierpliwości
działasz impulsywnie, ciężko Ci o wyrozumiałość w pracy z uczniami, nie masz ochoty na kontakty z innym ludźmi
zaczyna się wypalenie zawodowe
nie masz motywacji, zachowania uczniów Cię irytują pogarszają się Twoje relacje w pracy i rodzine
Sprawimy, że pojawią się zmiany
poczujesz mniej stresu
pojawi się spokój, opanowanie, więcej radości
poprawi się Twoje samopoczucie
poprawa pamięci i skupienia uwagi, lepszy sen
zauważysz więcej tolerancji i wytrwałości
podniesie się Twój poziom życzliwości dla siebie i dla otoczenia, łatwiej będzie o dobry kontakt z uczniami
pojawi się więcej satysfakcji z pracy
zyskasz łatwość w reagowaniu na trudne sytuacje i przy podejmowaniu decyzji
Podczas programu "Baobab"
zdobędziesz kluczowe umiejętności, które pomogą Ci wzmocnić dobrostan Twój oraz Twoich uczniów.
Uważność
Regulacja emocji
Świadomość ciała
Uważne słuchanie
Uważna komunikacja
Rozwijanie życzliwości do siebie
Redukowanie stresu
Budowanie wspólnoty
Program dla nauczycieli Fundacji EduMind
Struktura programu Baobab – wrzesień - czerwiec
Moduł I
czas trwania: 2 godziny
4 października – piątek – godz. 18:00
Rozbudzanie smaku na mindfulness w szkole i wspólne rysowanie mapy kursu
Spotkanie wprowadzające: prezentacja ścieżki, połączenia mindfulness z edukacją oraz wskazanie możliwych odpowiedzi na podstawowe problemy szkolnej codzienności
Moduł III
czas trwania: 2 x 2 godziny
17 stycznia, 31 stycznia 18.00-20.00
Uczę z uważnością – teoria i praca własna
Spotkania poświęcone świadomej obecności nauczyciela w relacjach ze sobą i z uczniami:
- jakości uważnego nauczyciela
- sposoby ucieleśniania jakości w codziennej pracy w klasie
Moduł V
czas trwania 4 godziny 2×2 godziny kwiecień, maj
25 kwietnia, 9 maja 18.00-20.00
Budowanie wspólnoty
Kultura uważności w szkole, praca w oparciu o to, co jest wspólne i łączy. Rozwijanie tego, co w szkole i relacjach pożądane, organizowanie przyjaznej przestrzeni, dawanie miejsca na szacunek, dyskusję i dialog, wzrastanie w równoległym uznawaniu różnic i budowaniu na tym co podobne w relacjach w grupie nauczycieli i uczniów oraz pomiędzy nimi.
Moduł VI
czas trwania 1,5 godziny – zakończenie
6 czerwca 18.00-19.30
Warsztat z zagranicznymi ekspertami Kevinem i Amy „My praktycy mindfulness w szkole”
Moduł II
czas trwania: 8 x 1,5 godziny
od 8 października kolejne wtorki 17.30-19.00
Uważność dla nauczyciela
- Trening uważności – praca w grupie (1,5 godziny tygodniowo) oraz praca indywidulana (2-7 godzin tygodniowo).
Teoria i praktyka związana z tematami takimi jak: uważność ciała, emocji i myśli, w chwilach trudnych, smakowanie dobra, życzliwość i współczucie dla siebie i dla innych. - Wsparcie dla uczestnika/ uczestniczki: praca w parze w kontakcie z kolegą/koleżanką z kursu oraz grupa Whatsup moderowana przez trenerkę,
- dla chętnych oferta udziału w Dniu Uważności (w ramach oferty fundacji 2 razy do roku np. listopad i maj)
Moduł IV
czas trwania 12 godziny; luty, marzec, kwiecień
7 luty, 21 luty, 28 luty 18.00-20.00
7 marca, 14 marca, 21 marca 18.00-20.00
11 kwietnia 18.00-20.00
Uważność dla uczniów
- Jak i kiedy prowadzić krótkie praktyki uważności w klasie
- Praca z trudnościami 2 x 2 godziny
Praca z praktykami szkolnymi, tworzenie własnych ćwiczeń i scenariuszy:
- Moduł dla przedszkola oraz klas 1-3; 2 x 2 godziny (ekspertka nauczycielka)
- Moduł dla starszych dzieci; 2 x 2 godziny (ekspertka nauczycielka)
- Moduł – uczniowie neuroróżnorodni; 3 godziny
Dodatkowo- warsztat
czas trwania 3 godziny; maj
17 maja 9:00-12:00
Warsztat z zagranicznymi ekspertami Kevinem i Amy „My praktycy mindfulness w szkole”
Jakie materiały otrzymasz?
Materiały do modułu Uważność dla nauczyciela
Materiały PDF z teorią, nagrania praktyk
Materiały do modułu Ucz uważnie
Materiały PDF, ćwiczenia do wykonania, nagrania.
Materiały do modułu Uważność dla uczniów
Materiały, przykłady ćwiczeń i inspiracje do wprowadzania w przedszkolu oraz w klasach 1-3;
Materiały, przykłady ćwiczeń i inspiracje do wprowadzania dla starszych dzieci;
Materiały, przykłady ćwiczeń i inspiracje do wprowadzania z uczniami neuroróżnorodnymi
Książka Kevina Hawkinsa
Tytuł Polska premiera książki planowana jest do końca 2024 r.
Co nas wyróżnia?
Korzyści z udziału w kursie
Dla nauczycieli i kadry szkolnej - komfort pracy:
- zmniejszenie stresu i wypalenia zawodowego oraz wzrost umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami
- lepsze samopoczucie i mniej tendencji do niepokoju i depresji.
- lepsza wydajność pracy, lepsze zarządzanie klasą i dbałość o uczniów
Dla uczniów - podniesienie jakości życia:
- lepsze poznanie siebie i samoregulacja
- realizowanie swoich prawdziwych możliwości,
- budowanie odporności i rozwijanie pozytywnych zachowań w relacji ze sobą i z innymi
Dla szkoły - atmosfera sprzyjająca współpracy
- więcej życzliwości i mniej konfliktów
- wzrost koncentracji podczas zajęć,
- podniesienie umiejętności interpersonalnych
- obniżenie częstotliwości doświadczania reakcji lękowych i zachowań impulsywnych
Opinie o naszych kursach uważności Fundacji EduMind:
by zredukować stres, "oswoić" problem (przyjrzeć się mu uważnie, by zrozumieć, co czuję - to potem go rozwiązać)"
i dzielić się nią.
Utwierdziłam się, że w spokoju jest siła:)."
bo pozwala popatrzeć z innej perspektywy na pracę i życie w ogóle."
Kto będzie z Tobą pracować?
Ewa Orłowska
Doświadczona nauczycielka programów mindfulness i compassion. Jest współzałożycielką Fundacji EduMind Uważność w Edukacji i członkinią zespołu trenerskiego Mindfulness Association Polska.
Prowadzi kursy: Program Redukcji Stresu opartego na Uważności (MBSR), Kurs Życia opartego na Uważności (MBLC), Kurs Życia opartego na Współczuciu (CBLC) oraz programy dedykowane dla wybranych grup takie jak: uważność dla nauczycieli i osób pracujących w zawodach pomocowych, uważność i współczucie dla rodziców a także kursy dla młodzieży (MBLC YA oraz Program Uważności .b).
W przeszłości pracowała w przedszkolu eksperymentalnym, była nauczycielką, dyrektorką szkoły, konsultantką w Ośrodku Rozwoju Edukacji.
Autorka programów i materiałów edukacyjnych, certyfikowana trenerka Nonviolent Communication.
Dorota Piasecka
Doświadczona nauczycielka programów mindfulness i compassion. Tutorka i superwizorka w Mindfulness Association Polska.
Certyfikowana trenerka uważności dla dorosłych w nurcie Życia opartego na uważności (8 tyg MBLC) i Życia opartego na współczuciu (8 tyg CBLC)
Certyfikowana trenerka uważności dla młodzieży – kurs Życia w oparciu o Uważność MBLC – Young Adults oraz kursu Rodzicielstwo z Uważnością i Współczuciem (MCP – Mindful Compassionate Parenting)
Absolwentka studiów podyplomowych „Psychologia pozytywna – trener umiejętności psychospołecznych”.
Najwięcej satysfakcji daje jej towarzyszenie innym ludziom w ich procesie odkrywania własnej praktyki uważności.
Właścielka i założycielka Uważalnia Dorota Piasecka, prowadzi szkolenia w zespole Fundacji Edumind.
Weronika Chmielewska
Certyfikowana nauczycielka programów uważności (MBLC, Rodzicielstwo z Uważnością i Współczuciem – MCP, MyMind dla rodzin w spektrum autyzmu oraz z ADHD).
Współzałożycielka i prezeska Fundacji EduMind Uważność w Edukacji, właścicielka My Mindful Way Nika Chmielewska.
Wspiera rodziców w zakresie Świadomego Rodzicielstwa jako Conscious Parenting Coach w Instytucie dr Shefali w Nowym Jorku.
Prywatnie żona i mama w neuroróżnorodnym domu.
Agnieszka Jankowska-Figaj
Od 2016 roku jest przewodniczką po uważności i praktyczką NVC. Pomaga ludziom w każdym wieku odkrywać swoją świadomość poprzez programy takie jak MBSR, Metoda Eline Snel, Mindful Schools, Rosnę z Uważnością oraz MyMind, skierowany do osób neuroróżnorodnych z ASD i ADHD.
Prywatnie jest mamą trzech chłopców i żoną. Pisze książki, takie jak „Przygody psa i sowy. Bajki o uważności” i „Plasterki czułości”, oraz współtworzy „Magiczna Chwila. Karty Mindfulness dla dzieci”.
Bycie tu i teraz stało się jej drogą, którą świadomie podąża i na którą zaprasza innych.
Praktyka uważności dała jej wolność kierowania uwagi tam, gdzie chce, i decydowania, co zrobić z tym, co znajdzie. Bycie uważnym to trochę jak szukanie skarbów – czasem odkrycia są spektakularne, czasem mniej, ale każde z nich jest cenne. Każda chwila jest pełna magii, wystarczy na nią spojrzeć.
Justyna Wiąckiewicz
Certyfikowana nauczycielka uważności dla dorosłych w nurcie MBLC oraz dla dzieci i nastolatków według metody Eline Snel ©, trenerka FamilyLab, ekspertka podejścia Self-Reg dr Shankera, edukatorka „Pozytywnej Dyscypliny w klasie”. Obecnie na ścieżce trenerskiej programu CBLC w Mindfulness Association Polska. Dyplomowana nauczycielka muzyki, edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego.
Doktor nauk humanistycznych w dziedzinie nauk o sztuce (UJ), absolwentka muzykologii (KUL), teologii (UKSW), edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego (WS Humanitas).
Przez 18 lat związana była ze środowiskiem monastycznym praktykując medytację i prowadząc badania naukowe nad średniowieczną tradycją muzyczno-liturgiczną. Obecnie najwięcej czasu spędza na muzykowaniu i pracy z dziećmi, czytaniu dobrych książek i spacerach po lesie.
Kevin Hawkins
Przez ponad 40 lat pracował z nastolatkami i młodymi ludźmi – jako nauczyciel, dyrektor szkoły i pracownik socjalny w Wielkiej Brytanii, Afryce i Europie.
Przez 10 lat był dyrektorem gimnazjum w International School of Prague. Trenował uważność w Europie i USA. Od 2008 r. uczy uważności uczniów, nauczycieli i rodziców.
W 2012 r. został współzałożycielem MindWell, która wspiera społeczności edukacyjne na całym świecie w rozwijaniu dobrostanu poprzez uważność i uczenie się społeczno-emocjonalne.
Był starszym trenerem prowadzącym w ramach projektu Mindfulness in Schools (Wielka Brytania). Jest facylitatorem opartego na badaniach programu CARE (Cultivating Awareness and Resilience in Educators). Regularnie pisze i wygłasza prelekcje na temat dobrego samopoczucia, przywództwa, uważności oraz społecznego i emocjonalnego uczenia się w edukacji.
Autor książki „Mindful Teacher, Mindful School: Improving Wellbeing in Teaching and Learning” (2017, wkrótce polskie tłumaczenie) oraz współautor książki „The Mindful Teacher’s Toolkit: Awareness-based wellbeing in school” (2021, wspólnie z Amy Burke).
Amy Burke
Konsultantka edukacyjna, która spędziła 15 lat jako nauczycielka w szkole średniej oraz jako doradca zawodowy w Kanadzie i Holandii. Ukończyła studia magisterskie z edukacji kontemplacyjnej na Uniwersytecie Naropa, a w 2012 roku została współzałożycielką MindWell (mindwell-education.com), której celem jest wspieranie społeczności szkolnych w promowaniu dobrostanu poprzez uważność i uczenie się społeczno-emocjonalne. Jest głównym trenerem nauczycieli w projekcie Mindfulness in Schools (Wielka Brytania), a także facylitatorem programu CARE (Cultivating Awareness and Resilience in Educators) z Garrison Institute. Amy wspiera Community of Contemplative Education poprzez Mind & Life Europe, a także jest Mentorem Inward Bound Mindfulness Education (iBme UK). Amy działa na arenie międzynarodowej, prowadząc warsztaty i wyjazdy dla nauczycieli, uczniów i rodziców, koncentrując się na dbaniu o siebie i radzeniu sobie ze stresem.
Pytania i odpowiedzi
Program ruszy, jeśli zbierze się grupa minimum 10 osób. Maksymalna ilość uczestników to … osób.
Nie. Spotkania są na żywo, na platformie Zoom i nie s/ą nagrywane. Dużo praktykujemy i rozmawiamy – ćwiczymy także między spotkaniami.
Nie. Na każdym etapie można wnieść nową jakość do relacji z uczniem (I ze sobą).
Zapraszamy. Zależy nam na budowaniu społeczności więc każda osoba związana ze szkołą jest właściwa na ten kurs.
Pełna wartość programu to 3 500 zł (pełna cena). Wspierając nauczycieli od 2017 r. wiemy, że samodzielne sfinansowanie dodatkowych szkoleń może stanowić wyzwanie. Proponujemy więc drugą cenę – minimalna, dla osób, które chcą wziąć udział w kursie, ale nie mogą sobie pozwolić na pełną opłatę.
W obydwu przypadkach dostajesz to samo – taką samą ilość spotkań oraz materiałów. Tę samą jakość. Jeśli możesz za kurs zapłacić pełną cenę – 3 500 zł (może być w ratach) to wspaniale. Pomagasz tym samym działaniom Fundacji służącym rozwojowi programu Baobab.
Dwie osoby z tej samej placówki to wariant bardzo rekomendowany. Druga osoba trenuje wtedy ze zniżką 30%
Nie. Program Fundacji pomaga rozwinąć i utrzymać własną praktykę oraz wprowadzanie elementów uważności do pracy z uczniami w szkole. Nie uprawnia do prowadzenia kursów.
Nie. Program Fundacji umożliwia wprowadzanie uważności wśród swoich uczniów podczas prowadzenia lekcji
Pełna cena
ze wsparciem programu-
Bezpłatna konsultacja
-
Spotkania online kursu
-
Materiały, nagrania, książka
-
Opieka i mentoring certyfikowanych nauczycielek
-
Wsparcie dla naszej Fundacji na działania statutowe i promowanie uważności w polskich szkołach
Cena minimalna
każda kwota pomiędzy 2900 a 3500-
Bezpłatna konsultacja
-
Spotkania online kursu
-
Materiały, nagrania, książka
-
Opieka i mentoring certyfikowanych nauczycielek
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Wypełnij formularz bezpłatnej konsultacji
Dołączam do I edycji programu!
Jeśli masz pytania dotyczące szkolenia napisz do nas: kontakt@fundacjaedumind.pl
Dziękujemy!
Sprawdż pocztę i koniecznie potwierdź zapis.
Bez potwierdzenia nie będziemy mogli się z Tobą skontaktować, żeby wysłać link na spotkanie.
Zespół Fundacji EduMind Uważność w Edukacji